موضوع : چگونه مي توان با مادري كه خيانت كرده برخورد نمود؟


كنار آمدن با شرايط ناخوشايند حاصل از خيانت امكان پذير است؟ اگر جواب بله است ....چگونه؟

اگر رابطه زناشويي تان به ميدان نبردي تبديل شده بود كه مدام از خود مي پرسيديد چطور مي توان حس اعتماد و صميميت را جايگزين اين همه خصومت و خشونت نمود؟ يا اگر خشم حل و فصل نشده حاصل از خيانت همسرتان داريد رابطه را مسموم مي كند اين مقاله را بخوانيد. در ادامه همچنين به نحوه برخورد با خيانت زن مي پردازيم.


نحوه برخورد با خيانت زن 

براي اينكه درمانگر آماده درك پيچيدگي هاي موضوع خيانت شده باشد، آگاهي نسبت به برخي از پويش هاي اساسي موضوع، اعم از شيوع خيانت، مشكل مربوط به درمان و اثر پذيري زوج درماني ضروري است. از ديگر موارد قابل توجه در بررسي خيانت، پرداختن به شاخص هايي مانند فرهنگ، جنسيت، رفتار، نوع خيانت و درگيري هاي گذشته در بررسي علل زيربنايي و زمينه ساز خيانت قابل توجه خواهد بود.

 جالب آن است كه نسل جوان نسبت به نسل هاي گذشته بردباري بيشتري نسبت به اين موضوع از خود نشان مي دهند. در كمال شگفتي محققان دريافتند افرادي كه روابط خارج از رابطه زناشويي دارند نگرش سهل انگارانه تري نسبت به  مسائل مهم زندگي مشترك دارند و از طرفي تعاريف متعددي براي انجام عمل خيانت خود خواهند داشت كه بتوانند عمل خائنانه ي خود را توجيه كنند و آن را ساده جلوه دهند. اين مسئله نشان مي‌دهد كه تنوع عقايد نسبت به مسئله خيانت خصوصاً در جوامع خاص و در زيرگروه‌هاي جامعه همچنان وجود دارد.


تفاوت هاي جنسيتي در خيانت 

در تفاوت هاي جنسيتي باور مشترك اين است كه تفاوت هاي جنسيتي گسترده اي در مورد كساني كه در رابطه متعهدانه خيانت مي كنند وجود دارد. در واقع جنسيت عامل واسطه مهمي در ميزان شيوع خيانت است. مرداني كه خيانت را تجربه كرده اند مسن ‌تر و نارضايتي جنسي شان در مقايسه با زناني كه درگير مسئله خيانت بودند بيشتر بوده، در واقع مرداني كه به خاطر جبران ناكارآمدي جنسي خيانت مي‌كنند نسبت به زنان بيشتر است. اما در مورد زنان عدم تامين نيازهاي عاطفي آنها در بستر خانواده به عنوان يك عامل  زمينه ساز براي ورود آن ها به يك رابطه فرا زناشويي در نظر گرفته شده است. 

از ديگر شاخص هاي رايج خيانت مي توان به عدم  رضايت در رابطه اوليه اشاره نمود.


آيا رابطه اي بين نارضايتي و روابط فرا زناشويي وجود دارد؟

مردان و زناني كه درگير رابطه فرا زناشويي بودند، سطوح مختلفي از نارضايتي در ازدواج شان وجود داشته است. تقريبا يك سوم زناني كه از ازدواج خود ناخرسند هستند،  رابطه فرا زناشويي را تجربه كرده اند و اين در حالي است كه تنها ۳۰ درصد مرداني كه از ازدواج شان ناراضي بودند تجربه رابطه فرازناشويي را داشته اند.


فراواني رفتارهاي سبب ساز خيانت

 افرادي كه خائن در رابطه تشخيص داده مي‌شوند بي ثباتي در زندگي زناشويي، عدم صداقت، مشاجره در مورد اعتماد و خودشيفتگي بيشتري از خود نشان داده اند و زمان كمتري را با همسرشان سپري كرده اند. در واقع بي ثباتي در رابطه با آنچه كه به عنوان عامل مستعد طلاق ناميده ميشود، پيشگويي مهمي از خيانت است.

خيانت با رضايت زناشويي رابطه عكس دارد. به عبارت ديگر اثر دوسويه اي بين رابطه بد و خيانت وجود دارد. رابطه بد خيانت را افزايش مي دهد و اثر منفي بر ازدواج مي گذارد.


تجربه خيانت در ارتباط نزديك 

خيانت هاي جنسي زماني اتفاق مي‌افتند كه نيازهاي جنسي و يا صميميت در روابط يك يا هر دو زوج راضي كننده نباشد و موانع پيش راه خيانت ضعيف يا وجود نداشته باشند. تشويق براي داشتن روابط خارج زناشويي با يك شريك جديد، بي ترديد از اين قاعده مستثنا نيست.

بررسي شاخص هايي كه نقش مهمي در خيانت زن دارند:

با بررسي شاخص هايي كه نقش مهمي در خيانت زنان دارند، مي‌توان قدم پيشگيرانه اي براي كنار آمدن با فشارهايي كه منجر به به تكرار خيانت در آينده مي‌شوند ياد كرد. 

رابطه‌ جنسي و صميميت اغلب چالش‌هايي را توصيف مي‌كند كه از تفكر يكسان بودن آن دو ناشي مي شود. اگر همسران با يكديگر احساس صميميت كنند درگير رابطه جنسي شده و نيز ممكن است تصور كنيم اگر زوجي رابطه جنسي دارند رابطه صميمي نيز بين آنها وجود دارد، اما آيا واقعيت چنين است؟ مسلما خير.

معمولاً دو واژه صميميت و رابطه جنسي را به جاي يكديگر استفاده مي‌كنيم، ولي احتمالاً رابطه جنسي ميتواند در نبود صميميت اتفاق بيفتد و صميميت هميشه با فعاليت جنسي رابطه ندارد. در حقيقت اين دو واژه عليرغم هماهنگي رفتار و احساس بيانگر تفاوت ها هستند. تفاوت بين فعاليت هاي جنسي و صميميت عاطفي معرف شيوه هاي معنادار در بهتر كردن روابط و گاهي اوقات متأسفانه مخرب روابط به شمار مي‌رود. بدون شك، ايجاد تعادل اين دو تجربه انساني در روابط نشان دهنده اوج لذت و رنج عاطفي است كه مي‌تواند ريشه در خيانت داشته باشد.


رابطه جنسي در مقابل صميميت 

رابطه جنسي: بهترين تعريفي كه از رابطه جنسي مي‌توان ارائه كرد تماس جسمي و شهواني  پيشرونده است كه نهايتاً ارگاسم را شامل مي‌شود. رابطه جنسي مستلزم صميميت نيست. صميميت واژه‌اي است كه بر ميزان رابطه عاطفي دلالت دارد. در رابطه صميمي، افراد، افكار ابراز احساسات خصوصي خود را با يكديگر به اشتراك مي‌گذارند كه براي يكديگر رفاه به همراه دارد.

 صميميت شامل احساس دوست داشتن و نزديك به يكديگر است. در حالي كه رابطه جنسي به عشق يا رابطه عاطفي وابستگي، بستگي ندارد. رابطه بين اين دو واژه در اين حقيقت نهفته است، وقتي رابطه‌ جنسي و صميميت با يكديگر اتفاق مي‌افتد، احتمال رابطه عاشقانه بيشتري وجود دارد و معمولاً دو طرف از تقويت و برقراري رابطه لذت مي برند. عشق بازي در روابط صميمي، عمل جنسي است كه زوج احساس شهواني و تعهد به همديگر را ابراز مي كنند. براي اطمينان، افراد مي توانند رابطه صميمي را شكل دهند كه رابطه جنسي را در بر نگيرد و نيز رابطه جنسي مي‌تواند اغلب در غياب رابطه صميمي اتفاق بيفتد.

در بهترين حالت، رايج ترين نگرش نسبت به رابطه‌ جنسي و صميميت اين است كه اين دو موضوع بايد با يكديگر اتفاق بيفتند. اينكه اين دو مقوله در قالب يك ازدواج رسمي يا به صورت توافقي صورت گيرد يا خير، اغلب به نگرش هاي مذهبي و تجارب همسران مربوط مي‌شود. در افراد مذهبي، صميميت پيش از رابطه جنسي، افزايش مي يابد. در حالي كه در اغلب افراد محافظه كار، صميميت بعد از رابطه جنسي شكل مي‌گيرد. مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه ديدگاه سنتي نسبت به صميميت در رابطه جنسي مثل قبل معمول نيست. به عبارت ديگر داشتن رابطه جنسي قبل از ازدواج و بدون برقراري صميميت اوليه و در شرايط فعلي دنياي امروز تا حدودي پذيرفته شده است و متاسفانه همين عامل زمينه شكل گيري روابط فرا زناشويي را در آينده افرايش مي دهد.


منبع: دكتر ترانه موذني


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.