مشاوره: تعريف و انواع


بياييد به 500 سال قبل نگاه كنيم ، زماني كه شما بلند مي شديد و به مزارع شلغم مي رفتيد. والدين شما شلغم را پرورش مي دهند و والدين والدين شما شلغم را پرورش مي دهند. شما با دختر يا پسري از روستا ازدواج مي كنيد و آنها در حالي كه شلغم را پرورش مي دهيد با شما زندگي مي كنند. شما تا زماني كه بچه هايتان شلغم را پرورش مي دهند شلغم پرورش مي دهيد و در 30 سالگي مي ميريد. زمان ساده تري بود و بسيار متفاوت از زمان حال است.


در دنياي امروز ، شما يك گزينه را پيش روي خود نداريد ، و خانه خود را ترك كرده و روزي در طول زندگي با هزاران نفر تماس خواهيد گرفت. اما واقعيت اين است كه گاهي دنياي پيچيده و متصل به هم بسيار گيج كننده و قريب به اتفاق است. گاهي اوقات به كمك نياز است.


مشاوره گپچه  به عنوان نوعي روانشناسي و درمان تعريف شده است كه بر روي مسائل معمولي و عادي رشد متمركز است و در مورد تجربيات انساني صدق مي كند. بسياري تصور مي كنند كه روانشناسي ، درمان و مشاوره همه يكسان هستند و همه آنها با افراد ديوانه ارتباط دارند. اين يكي از مفروضاتي است كه اميدوارم آن را به چالش بكشم.


مشاوره بر مسائل عادي متمركز است كه با توسعه همراه است - موضوعاتي كه در آن يك دست يا پاي ساده مي تواند مشكل را قبل از ايجاد مشكل حل كند. اين شامل موارد زير است اما محدود نمي شود:


مشاوره شغلي

مشاوره خانواده

مشاوره فردي

مشاوره سازماني

مشاوره غم انگيز


هدف مشاوره

هدف مشاوره ارائه كمك به كساني است كه به آن نياز دارند. اين ضرب المثل را كه "يك اونس پيشگيري مساوي يك پوند درمان است" پذيرفته است. مشاوره به دنبال كمك به افراد قبل از افزايش مشكل به سطح آسيب شناسي است.


مشاوره بسته به ماهيت مشكلي كه به آن توجه دارد به روش هاي مختلفي انجام مي شود. مشاوره فردي مشاوره اي است كه بر نگراني هاي فوري يا آينده فرد متمركز است. مشاوره فردي ممكن است شامل مشاوره و برنامه ريزي شغلي ، غم و اندوه پس از مرگ يكي از عزيزان يا برخورد با مشكلات در شغل قبل از بزرگ شدن آنها باشد. مشاوره فردي يك بحث فردي بين مشاور و مراجعه كننده است كه به دنبال درمان است. اين دو يك اتحاد ، رابطه يا پيوند ايجاد مي كنند كه اعتماد و رشد شخصي را امكان پذير مي كند.


مشاوره گروهي ، مشاوره با افراد متعددي است كه با نگراني مشابهي روبرو هستند. نقطه قوت در مشاوره گروهي اين است كه اگر 3 ، 5 يا 10 نفر را با هم داشته باشيد كه همه با يك مساله يا مسائل مشابه روبرو هستند ، مي توانند با هم كار كنند. به عنوان مثال ، مشاوره گروهي براي كساني كه در زمان طلاق هستند رايج است. افراد گروه به عنوان منبع بينش و پشتيباني عمل مي كنند در حالي كه اين ايده را تقويت مي كنند كه هر فرد تنها اين مشكلات را تجربه نمي كند.


مشاوره خانواده مشاوره اي است كه بر پويايي خانواده ، نگراني هاي فوري و آينده نزديك متمركز است. مشاوره خانواده ، كه اعضاي يك خانواده را به صورت گروهي گرد هم مي آورد ، شبيه مشاوره گروهي است. موضوعي كه بر يك خانواده تأثير مي گذارد ، مانند بيماري ، مرگ يا افرادي كه به راحتي با هم كنار نمي آيند ، همه ممكن است مستلزم مشاوره خانواده باشد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.